fredag 19 oktober 2012

Siri och ishavspiraterna.

Idag i affären kikade jag lite i julkalendern, ja dvs papperskalendern. Bilden till radiokalendern såg så himla fin och mysig ut! Är det någon av er som brukar lyssna på radiokalendern? Jag har inte gjort det sedan jag var liten, jag minns särskilt den om Martin och Allan - minns ni den? Men i år tänker jag försöka lyssna lite, eftersom jag tänker köpa papperskalendern vore det kul att hänga med i lucköppningen.

Så här står det på Sveriges radios hemsida om årets radiokalender:
"Siri och ishavspiraterna är en spännande historia som utspelar sig i en ishavsregion under segelskutornas tid. Den är skriven av barnboksförfattaren Frida Nilsson och dramatiserad och regisserad av Mats Kjelbye. När den tioåriga flickan Siris lillasyster Miki rövas bort av piraten Vithuvud bestämmer sig Siri för att följa efter och rädda sin syster. Det blir en farofylld färd mellan öarna i ishavet där Siri möter iskalla skurkar, sjöjungfrubarn, skeppare och bedragare.

− Jag tror inte att vem som helst hade vågat ge sig iväg efter en pirat såsom Siri gör. Men när hon väl har bestämt sig för något går det inte att stoppa henne. Jag tycker att det finaste med den här historien är hur mycket Siri är beredd att offra för att rädda sin lillasyster, säger 12-åriga Isabel von Krusenstierna som spelar Siri.
I rollen som Siris pappa hörs Iwar Wiklander och piraten Vithuvud spelas av Tomas von Brömssen. Sångaren och skådespelarenTommy Nilsson spelar sjömannen Fredrik.
− Fredrik är en stor, snäll sjöman som tillsammans med Siri är hjälten i sagan. Det är första gången jag medverkar i en radioteater och det har varit jättekul. Det finns en väldig tradition i julkalendern, jag kommer ihåg hur det var att lyssna på den när jag var liten, säger Tommy Nilsson."

Vad tror ni? Kanske inte så julig men definitivt spännande! Och ishavsmiljö innebär snö, så det låter inte helt fel.

Jag hittade en liten bild på hemsidan också, den är dock liten så ni får gå till affären och titta i kalendern själva om ni blir nyfikna:
/Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar