måndag 1 oktober 2012

Julfrågor

Här har det inte hänt mycket under helgen. Vi har umgåtts med familj och varit i stallet så tiden har inte funnits. Nu ska jag egentligen tentaplugga och fantasin tryter så jag bestämde mig för att ge mina svar på Johannas julfrågor!


·         Hade du en bra jul förra året?


Den var jättebra!


·         Vem firade jul i ditt hem förra julen / I vems hem firade du jul?


Jag firade med mamma och Amanda hemma hos mamma, vilket också var mitt hem då.


·         Vilket är ditt bästa barndoms-julminne?


Har inget speciellt då de flesta jular varit fina, men när vi var så små att tomten fortfarande kom på julafton kanske. 


·         Vilket är ditt värsta barndoms-julminne?


Har inte upplevt någon jättehemsk jul men när jag och Amanda var i tonåren hade vi en jul som inte blev alls som vi ville eftersom vi åkte hemifrån för att spendera julen på annat håll. Maten smakade fel, vi missade nästan Kalle Anka och de vi var hos hade ingen julgran och det föll inte väl ut hos oss ;)


·         När slutade du tro på tomten?


Jag kan inte minnas att jag någonsin trott på tomten, däremot har jag alltid önskat att han finns och det gör jag fortfarande. 


·         Vad är det godaste du har ställt ut till tomten på julafton?


Har aldrig ställt ut något till tomten. 


·         Ger du något till välgörenhet etc under julen?


Har varit dålig på det men planerar att göra det i år. 


·         När julhandlar du?


Den mest intensiva julhandlingen sker oktober till december men i år köpte jag faktiskt min första julklapp i augusti! Det var rea så jag passade på. 


·         Hur dags vaknar du på julafton?


När jag var liten hade jag självklart svårt att sova dagen innan julafton och vaknade också väldigt tidigt. Jag kan fortfarande känna det där pirret i magen ibland men jag vaknar när jag behöver vakna för att hinna med förberedelserna. 


·         När äter ni julmat?


Vi äter nog vid tvåtiden om jag minns rätt, precis innan Kalle. 


·         Hur dags öppnar ni julklappar?


Förr kastade vi oss över dem så fort Kalle Anka var slut men nu händer det att vi ser en julfilm emellan eller fortsätter se vad julvärden hittar på för något innan vi öppnar. 


·         Vad är den bästa julklapp du någonsin fått?


Jag har fått mååånga bra julklappar men har ingen färskt i minnet just nu. Blir alltid lika glad. 


·         Hur brukar din stad/by/kommun julpyntas?


.Förut bodde jag i Örebro och där var det girlanger över gatorna i centrum och en enorm julbock i centrum som brukar klara sig från att brännas ner. Här i Göteborg är det väl främst julstråket. 


·         Hur länge är du ledig vid jul?


Oj, det beror på. I år går jag på universitetet och ledig är jag väl beroende på hur bra jag pluggat innan. 


·         Hur länge efter jul har du kvar din julgran?


Den brukar stå kvar ett tag men har inget speciellt datum då den måste ut, men senaste Tjugondag Knut kan jag tänka mig. 


·         Har du någon gång firat jul utomlands?


Nej och det vill jag inte heller. 


·         Har du någon gång gjort egna julkort?


Förra året pysslade jag och Amanda ihop våra egna julkort faktiskt. 


·         Tycker du om att sjunga julsånger?


Älskar att sjunga med till min jullista på Spotify i alla fall. Högt och falskt. 


·         Vem vill du helst fira jul med utöver familjen/släkten?


Just nu känns det bra att fira bara med närmsta familjen men hade varit trevligt om pojkvännen kunde vara med också, men han firar med sin familj på annat håll. I framtiden ska jag bo på landet på en stor gård och då får gärna alla släktingar och vänner som vill komma, då vill jag ha en stor jul!


·         Om du fick tio miljoner, hur skulle du fira jul då?


Tror inte jag skulle kunna spendera så mycket på julen men lite dyrare klappar skulle det bli.


·         Om du kunde ändra något med julen, vad skulle det vara?


Att den var längre!


·         Tror du att vi får en vit jul i år?


Den var inte det förra året så jag har inte så mycket hopp, men jag önskar verkligen att den blir det.


·         Vad vill du att tomten ska ha med sig för julklapp till dig?


Ett par snygga hellånga chaps som jag kan ha när jag sitter på hästryggen och det snöar eller regnar och ett körkort.

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar