måndag 5 oktober 2015

En bok till jul: Hunden Runds snöiga dag

Jag har fått äran att recensera lite barnböcker här i bloggen och tänkte börja med Hunden Runds snöiga dag från Opal bokförlag, skriven av Annika Henning och illustrerad av Maria Nilsson Fidler. Den handlar om hunden Rund och hans vän Ruffa som leker i snön. Illustrationerna visar en gnistrande och lite mörk vinterdag med massor av snö. Texterna är korta och passar det lilla barnet. Boken har en vintrig och mysig känsla och passar perfekt som godnattsaga i sängen efter en dag i pulkabacken.

Boken är för barn i åldrarna noll till tre år och jag läste den för min son som är fyra månader. Han lyssnade uppmärksamt och tittade på bilderna, även om han såklart inte riktigt vet vad varken snö eller hundar är för något än. De mjuka färgerna tilltalar barnet och texten kan vara nog så spännande för en liten knodd. När vi läst klart boken somnade han (äntligen) i min famn.

Jag och Billy ger boken tre av fem julklappar! Du hittar den på Bokus för 76 kr eller Adlibris för 78 kr.
/Emma




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar