torsdag 29 november 2012

Hemgjorda julklappar

...Är vad jag pysslar med just nu. Det här året fixar jag hemgjord tvål att ge bort till släkt och vänner. Jag växlar mellan att ha i olivolja och honung och mellan dofterna mynta, grönt te och jul. Nästa år ska jag ha lärt mig sticka så då ska jag sticka julklappar och kanske göra andra kroppsvårdsprodukter än just tvål. Bodyscrub har jag funderat på.

Tvål är superenkelt att göra och blir dessutom väldigt fina.
Steg 1: Jag skär lite tvålmassa i kuber och lägger i en skål. Detta smälter jag i micron på en minut. Ska egentligen smältas i vattenbad men det tog för lång tid.
Steg 2: Jag pytsar i lite olivolja eller honung samt doftolja i den smälta tvålmassan.
Steg 3: Snabbt innan massan stelnar häller jag upp den i en helt vanlig Keso-förpackning som jag limmat en tvålstämpel i botten på. Jag har också smort insidan av förpackningen med olivolja för att tvålen lättare ska lossna.
Steg 4: Låt tvålen stelna och tryck sen försiktigt ut den ur formen. Klart!

Här är en av mina honungstvålar:

Färdig att läggas ner i presentpåse och läggas under granen! Min handstil är tyvärr hemsk men det kan jag leva med. 
/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar