tisdag 13 november 2012

En fråga om senap

Här var det tyst! Inspirationen tryter något, men nu är det inte långt kvar tills julandet sätter igång på riktigt och då blir det alldeles säkert fler inlägg här. Läste på GP att årets julvärd avslöjas i eftermiddag kl 16.00, OH så spännande! Det ser jag fram emot.

Just nu har jag egentligen bara en fråga. Jag funderar på att göra egen senap i år, något jag aldrig gjort förr. Jag har hittat ett recept som i mina ögon verkar gott men jag tänkte höra med er senaps-veteraner vad ni tycker? Eller har ni något annat superrecept som jag måste prova?
Det här receptet av Lisa Lemke är det jag funderar på:

Äppelsenap till två små burkar
Ingredienser:
1 liten påse (26 g) gula senapsfrön
1 liten påse (26 g) bruna senapsfrön
1 dl vatten
2 msk äppelmos
0,75 dl äppelcidervinäger
1 tsk honung
1,5 msk rapsolja
2,5 krm salt

Tillagning:
1. Sjud upp vatten och senaps-frön och låt sjuda i cirka 1 minut eller tills fröna börjar mjukna något. Ställ åt sidan i cirka 5 minuter och mixa sedan fröna med en stavmixer eller i en blender tills de blir till en krämig massa. De bruna senapsfröna är svårare att mixa sönder men det gör inget om en del av dem fortfarande är hela.

2. Blanda ner äppelmos, äppelcidervinäger, salt och honung. Mixa ytterligare och tillsätt slutligen oljan. Arbeta ihop till en krämig konsistens och häll på väl rengjorda burkar. Passar perfekt till fläskkött!

3. Förslut noga och låt stå i kylskåp i 2–3 dagar innan du smakar av senapen.

/Emma

2 kommentarer:

  1. http://tomtensdotter.se/2012/september/tomtedotterns-sotstarka-senap-med-whiskey.html

    Denna var bra. Och du oavsett vilket recept du gör: mixa inte senaps frön med stav mixer. Såvida du inte älskar att dammsuga...

    SvaraRadera
  2. Åhh vad härligt att skriva på en dator istället för mobilen - och därmed kunna styra själv över när ord ska skrivas ihop och när de ska skrivas isär.

    Anyway... Jag provade först med stavmixer. Det gick inte så bra. Tyvärr spridde den mer senapsfröna över hela köket, medan de som var kvar i burken var tämligen oförändrade. MEN... Om du har tålamod, mixar i en burk/bunke/mugg som är bara något större än mixerstaven och kanske gör hål i en plastpåse eller nåt och trär mixern igenom och sen över burken så borde man iaf kunna minska spridningen :-)

    SvaraRadera