onsdag 25 november 2015

En bok till jul: Lynx IX för åldrarna 12-15 år.

Vi fick ett recensionsexemplar av boken Lynx IX - Förvandlingen börjar... av Sagolikt Bokförlag. Boken är skriven av Anette Skåhlberg och illustrerad av Katarina Dahlquist. Boken gavs ut nu i somras och är den första i en trilogi. Det är en enligt mig lättläst fantasy för (enligt förlaget) åldrarna 12-15 år, men jag anser att den kan läsas av yngre också.

Såhär skriver förlaget om boken:
"Lo vaknar i skymningen och vet inte var hon är. Hon är naken och blodig, och kommer inte ihåg vad som hänt. Och det är något som är så märkligt... hennes hår har ändrat färg... Och när hon berättar för sin mamma, blir hon inte orolig, utan ledsen? Tillslut tar mamma med henne till en plats där Lo får veta sanningen, och den är inte som inte någonsin kunde drömma om... Sakta går det upp för Lo. Hon är nionde generationen..."

Boken handlar alltså om trettonåriga Lo som börjar vara med om märkliga saker. Till slut får hon veta att hon är en skiftare, hon kan byta skepnad till djur. Sådan typ av fantasy är väldigt populär bland kidsen och kan säkert gå hem som julklapp! För mig var dock, tyvärr, boken inte tillräckligt bra. Det fanns språkliga missar och gestaltningen var inte på topp. Betyget från mig blir 2,5 julklappar av 5.

Men i övrigt älskar jag Sagolikt Bokförlag och speciellt deras vackra bilderböcker! De satsar på normbrytande litteratur vilket jag tycker är kanon.

Visst har boken ett snyggt omslag i alla fall?! Finns att köpa på Adlibris för 126 kr och på Bokus för 125 kr! Den finns även som ljudbok.

Bildkälla: Sagolikt Bokförlag

/Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar