tisdag 25 september 2012

Favoritjulkalender nr 1: Kaspar i Nudådalen!

Det finns mååånga riktigt bra julkalendrar som förtjänar att nämnas i den här bloggen och som också kommer att dyka upp så småningom, men jag tänkte börja med min absoluta favorit genom tiderna: Kaspar i Nudådalen. Jag ser den varje år och det är en av mina bästa traditioner! Den är så mysig med småstadsliv, massa snö och roliga karaktärer. Dessutom är Per Oscarsson med och det finns väl ingen som inte gillar Per Oscarsson?

"Sveriges Televisions julkalender 2001 tar oss till Nudådalen, en by som är så liten att den knappt går att hitta på några kartor. Där bor Kaspar och Morfar. Kaspar är åtta år. Hans föräldrar reser runt i världen och försöker råda bot på världseländet. Kaspar trivs hos Morfar och Morfar trivs med Kaspar. Man kan nog säga att både Kaspar och Morfar trivs med livet, precis som det är. 

Fast det finns andra i Nudådalen som ständigt vill ha mer än de har. Till exempel den pedantiske Åhman, som äger nästan all mark i byn men ändå inte är nöjd. Eller den koleriske Atom-Ragnar, som har byns enda affär och som älskar pengar men har svårt för människor. 

En bit bort från Kaspars och Morfars hus bor Lisa. Hon är tio år och Kaspars raka motsats. Medan Kaspar sitter och funderar över saker, tar Lisa tag i dem. Och när de två leker blir de aldrig tråkigt. Även om Lisas vilda planer och lösningar på olika problem oftast gör att de hamnar ännu mer i klistret."

Kaspar i Nudådalen finns att köpa på bland annat cdon.com för 129 kr för den som är intresserad! Själv äger jag självklart dvd:n och har även börjat samla på mig några andra, Sunes Jul till exempel som också är riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar